
Ren och skär okunskap eller vill man slippa svara?
Många gånger slås jag av hur låg kunskapsnivå företag har om hur innehållet i deras produkter framställs. Detta blir extra tydligt när företagen som jag kontaktar väljer att inte besvara mina frågor. Fast det kanske bara beror på att de inte känner för att besvara dem och inte att de inte vet något om innehållet? Men det får jag ju aldrig veta och det skadar ju inte att fundera över varför, tänker jag. Denna gången gick mina frågor till företaget Rituals och gällde innehållet i deras Tiny Rituals Baby Hair and Body Wash.
De svarade mig att de uppskattar mitt intresse för deras produkter och vidarebefordrade mitt ärende till sin produktavdelning som skulle höra av sig till mig med ett så utförligt svar som möjligt. Men när svaret dök upp i min inkorg så hänvisade man mig bara till sin FAQ på webbsidan.
Jag blir alltså hänvisad till deras FAQ-sida, på vilken det inte står något alls om de frågor jag ställde.
Nåväl, produkten består till största delen av aloeverajuice (kan vara konserverad), vatten och solrosolja. Det som blir extra intressant i detta är att den där solrosoljan är framtagen av en hybridstam där man har mixtrat med den biologiska processen mellan plantor som är genetiskt olika. Sen följer en blandning av tensider, manipulerade fetter, biotekniskt framställda kemikalier men även syntetiska sådana. Jovisst innehåller produkten mandelolja och risextrakt, men det framgår inte att dessa är ekologiska. Extrakt kan dessutom vara uppblandade med andra kemikalier och vara konserverade. Så trots att man marknadsför produkten med orden ”Rik på naturliga och ekologiska ingredienser.” så tycker jag inte att det stämmer särskilt väl.
Vad säger det dig som konsument att Rituals inte besvarar frågorna om innehållet i deras produkt Tiny Rituals Baby Hair and Body Wash?