• Bli en Patreon

     

    Om du vill bidra lite extra och bli en patreon så möjliggör du för mig att avsätta mer av min tid till att skriva om innehållet i produkter på ekohyllan. Annars läser du min blogg fortsatt helt gratis. 

     

    Patreon är den största plattformen för frivilliga betalningar av saker till framför allt kreatörer av olika slag. Du väljer själv vilken summa du vill bidra med, exempelvis 1 dollar i månaden och uppåt och du kan när som helst ändra summa eller avsluta.

Hitta info om kemikalier

Databaser / Informationskanaler

Kemikalieinspektionen - Använd "Flödesanalyser" för mer information och "Ämnesregistret" för att t ex få veta CAS-numret och synonymer.

KemikalieKollen - Svensk tjänst som informerar om kemikalier i ekologiska och naturliga produkter.

EWG – Environmental Working Group

CIR - Cosmetic Ingredient Review

CosIng – Europeiska Kommissionens databas

PubChem – The world's largest collection of freely accessible chemical information.

ECHA - European Chemicals Agency – the driving force among regulatory authorities in implementing the EU’s groundbreaking chemicals legislation for the benefit of human health and the environment as well as for innovation and competitiveness.

COSMOS Standard Certified Products Directory - Databasen innehåller alla ekologiska och naturliga kosmetika-, smink- och hudvårdsmärken och skönhetsprodukter certifierade enligt COSMOS-standarden.

NATRUE's certified products database - Databasen innehåller information om NATRUEs varumärken och certifierade produkter och råvaror. Du kan välja mellan att söka på Certified products, Raw materials samt Brands.

Chemical Book - En serviceplattform för kemikalier i vilken man bland annat kan söka på kemikaliers egenskaper samt på MSDS.

Espacenet - Här får du fri tillgång till över 140 miljoner patentdokument.

Shenet – Parfymeri, kosmetika, utvärtes medicin från Egypten till idag.

Grön guide från Naturskyddsföreningen

Think before you pink - A project of Breast Cancer Action, launched in 2002 in response to the growing concern about the number of pink ribbon products on the market. The campaign calls for more transparency and accountability by companies that take part in breast cancer fundraising, and encourages consumers to ask critical questions about pink ribbon promotions.

Collaborative on Health and the Environment