Solskydd

Jag säger som min farfar – kepsen på! Själv föredrar jag för det mesta skuggan och jag ser alltid till att ha med mig skydd i form av kläder, någonting på huvudet och brillor om vi ska vara i solen hela dagen. Att tro att man kan tillbringa längre tid i solen för att man smörjer in sig med industriellt tillverkade kemikalier kan jag tycka är lite oklokt. Det finns nämligen inga bevis för att solskyddsprodukter skyddar mot cancer. Svenska forskare säger likadant.

Så här skriver EWG: ”Every major public health authority – the FDA, National Cancer Institute and International Agency for Research on Cancer – has concluded that no one can say for sure that sunscreens alone reduce the rate of melanoma or any other skin cancer (FDA 2011, IARC 2001, NCI 2011).”
Man skriver även så här: ”The consensus among experts is that the most important step you can take to reduce your melanoma risk is to avoid sunburn — but not all sun exposure (Planta 2011).”
Och vidare så här: ”Stanford University dermatologists who reviewed CDC survey data concluded that people who relied solely on sunscreens for sun protection had more sunburns than people who reported infrequent sunscreen use but wore hats and clothing to shield themselves (Linos 2011). In Sweden, increased use of sunscreen was linked to a higher number of sunburns among children (Rodvall 2010). Several other studies have fount that people who use sunscreen for skin protection during periods of intense UV-exposure end up with more sunburns (Koster 2010, Autier 2007).”

Personligen tycker jag att det är viktigt att våga vara i solen för att kroppen ska kunna bilda D-vitamin. Det krävs ingen lång stund utan det räcker med en halvtimme mitt på dagen när solen lyser som mest. Visste du förresten att låg d-vitaminnivå har kopplats till hudcancer? Andreas Eenfeldt nämner några studier på sin blogg, men även Ulla Gabay har skrivit en väldigt bra sammanfattning.

Vad man också bör fundera över är att solkrämer även innehåller en hel del andra kemikalier och tyvärr kan dessa brytas ner och bilda fria radikaler. Just därför tillsätter man ibland antioxidanter och ett exempel på en sådan kan till exempel vara kemikalien Retinyl Palmitate, en syntetisk variant av A-vitamin, som när den appliceras på huden i närvaro av solljus faktiskt kan påskynda utvecklingen av hudtumörer.

Solkrämer känns inte så tilltalande, dels med tanke på innehållet och dels med tanke på att UV-filtren, både de fysikaliska UV-filtren och de kemiska, hamnar i havet och i avloppsvattnet. Man har upptäckt att de här kemikalierna kan orsaka korallblekning. Forskarna uppskattar att 4.000 till 6.000 ton solkräm årligen tvättas bort från badande människor runt om i världen, och att upp till 10 procent av korallreven hotas.

UV-filter hittas i svenska badvatten

Sunscreens Cause Coral Bleaching by Promoting Viral Infections

Som tur är så finns det vegetabiliska oljor som är rika på antioxidanter och antioxidanter skyddar mot fria radikaler. Fria radikaler bildas av UV-strålning från solen. Enligt Sara Nomberg (ekologisk hudvårdsterapeut och näringsfysiolog) är det inte vetenskapligt bevisat att naturliga vegetabiliska oljor har någon solskyddsfaktor. Men just på grund av sitt antioxidantrika innehåll är oljorna jättebra att smörja sig med.

Enligt Shenet är till exempel dessa oljor bra att använda i solen:

  • jojobaolja, makadamiolja, sheaolja, sheasmör, sesamolja, avokadoolja.

Enligt Näringsmedicinsk Tidskrift är följande oljor/smör bra att använda i solen:

  • mandelolja, kokosolja, hallonolja, sheasmör, morotsolja, jojobaolja, macadamiaolja, hampafröolja, olivolja, vetegroddsolja, avokadoolja

Det finns också speciella solskyddande badkläder för barn och då behövs ju bara en minimal mängd solskydd på den hud som exponeras för solen.

Här kan du läsa mer om fysikaliska solskydd.

Här kan du läsa mer om kemiska solskydd.

Testfakta skrev redan 2012 om solkrämer och dess skadliga innehåll.

 

Relaterat innehåll från bloggen