Greenwashing/Grönmålning

ANNONS

Texten innehåller textannonser för min app RekoKollen

Fler och fler ekoprodukter

Antalet hudvårdsprodukter på ekohyllan blir bara fler och fler. Ekotänket har spridit sig utanför den lilla nischade ekobutiken och nu för tiden hittar vi ekohudvård även på stormarknaden. Härligt naturligtvis! Problemet är att vart jag än vänder mig så kan de flesta handlare inte svara på mina frågor om innehållet i dessa produkter, vare sig jag köper dem hos den där nischade ekobutiken eller på stormarknaden. Den sortens information kan jag ju få när jag köper ekologisk mat och även ekologiska kläder, så varför kan jag inte få det när jag köper hudvårdsprodukter?

Inte enkelt att vara ekomedveten

Som ekomedveten konsument skulle jag ju gärna vilja slippa göra ett helt forskningsprojekt på egen hand för att få veta mer om innehållet. Men så enkelt är det inte och jag är alltså tvungen att lära mig att läsa på etiketten. Även om produkten bär en grön och skön logotyp så finns det ingen myndighet som tillhandahåller ett regelverk om hur innehållet ska se ut, men det finns däremot många frivilliga organisationer som efter eget tycke och smak har uppfört egna regelverk. Emellertid frotterar de sig med industrin och godkännanden av raffinerade kemikalier liksom patenterade sådana hör numera till vanligheterna.

Produkterna på ekohyllan svämmar således ibland över av kemikalier som varken kan sägas vara särskilt ekologiska eller naturliga. Beklagligtvis förtäljer inte INCI-namnen mycket om ursprunget till de kemikalier som produkten består av. Visste du förresten att man kan neka oss konsumenter ursprungsinformation om dessa så kallade "eko"-kemikalier, som numer seglar in som ekocertifierade?

Greenwashing/Grönmålning

Företag är måna om att låta oss få veta att just deras produkter är eko, naturliga eller innehåller blåbär, tång, växtfibrer eller vad det nu vara månde - det vill säga okomplicerade ämnen som är bra för planeten. Det ligger så att säga i tiden och är bra för företagens image. Man säljer mer om man marknadsför sina produkter på det här viset och det är därför som man tar till allehanda knep för att locka till köp. Greenwashing – grönmålning – är vad det handlar om när man försöker påskina att produkterna är mer naturliga än vad de i själva verket är.

Kreativa försäljningstrick

Några exempel på kreativa försäljningstrick kan vara fraser som ”framställs av endast naturliga ingredienser”, ”…tillverkas av de bästa ekologiska ingredienserna” eller likt denna ”baserad på effektiva ekologiska ingredienser”. Man använder även klassiska ord som ”miljövänlig”, ”naturlig” och ”eko”. Andra uttryck som tycks vara väldigt gångbara och som oftast inleds med ordet "från" kan exempelvis vara "från kokos" eller "från vegetabilisk olja", "från majs" eller "från alger". Man kan även beskriva ett mycket raffinerat ämne som Cellulosa som "Växtfibrer". Vill du få koll på vilka substitutkemikalier som används i ekoprodukter så rekommenderar jag dig att kika i Kemikaliekollen.

Ett annat trick är att berätta om sina miljöinsatser som exempelvis att företaget planterar träd någonstans i världen eller att man donerar pengar till annan välgörenhet. Vissa företag har till och med låtit ta fram egna fina märkningar i ett försök att verka mer trovärdiga. Man kan som företag också se till att förpackningarna är färgglada och illustrera produkterna med fina bilder på natur, växter och djur.

Fablernas värld

Det florerar en del fabler inom det ekologiska etablissemanget. Den industriella sektorn vill få oss att köpa produkter vars innehåll består av en massa raffinerade kemikalier och affärerna är som sagt inte sena att haka på. Man saluför produkter som "ej djurtestade" eller "utan konserveringsmedel". Naturligtvis har slutprodukten inte testats på djur, det är dessutom förbjudet inom EU. Men likväl kan en hel del av kemikalierna som produkten innehåller faktiskt ha blivit testade på djur.

Givetvis innehåller inte certifierade ekoprodukter samma sorts konserveringsmedel som konventionella produkter. Nej, nu för tiden innehåller de bara "Parfum". I alla fall om man läser på etiketten. Ordet kan tyvärr dölja industriella patent och man kan som konsument bli nekad ett svar om man ställer frågor om tillverkningen. Ja, säga vad man vill, men en mer sofistikerad metod för omskrivning av konserveringsmedel får man leta efter.

Tänk dig en vit fluffig kräm. Ja, du vet en sådan där vanlig ansiktskräm. Eller varför inte en bodylotion - vit till konsistensen och som gör dig härligt silkeslen. Vi är vanemänniskor och vi är vana vid sådana produkter. Enkla och oraffinerade ingredienser som smör och oljor är vi inte lika bekanta med, åtminstone inte om vi botaniserar på Apotekets hyllor. Tänk om vi skulle tänka om och istället för att använda emulsioner, vilket ju den där vita sörjan kallas, så skulle vi kunna använda produkter utan vatten. För vet du vad, det är en myt att det behövs vatten för att kunna tillverka hudvårdsprodukter. I min app RekoKollen hittar du många produkter som inte innehåller vatten.

I fablernas värld florerar tillika en myt om att alla hudvårdsprodukter som marknadsförs som ekologiska är helt ekologiska. Dessvärre finns det många exempel på att så inte är fallet. Precis som i livsmedelsvärlden så använder man också här förtjockningsmedel för att produkten ska bli mer trögflytande, emulgeringsmedel för att ämnen som egentligen inte kan blandas ska blandas och konserveringsmedel med mera. Emellertid slutar det inte där då patenterade ämnen numera väger tungt i aktieköparnas portföljer, så förutom raffinerade kemikalier består således kompositionen också av bland annat peptider och proteiner. Fina namn på industriellt framtagna ingredienser.

Missledande uttryck

Som sagt så använder både handlaren och tillverkaren olika tricks för att sälja mer. Handlaren använder slogans som ”Din ekologiska skönhetsbutik” och ”Väl utvalda ekologiska produkter”, medans tillverkaren använder uttryck som ”Våra produkter är baserade på…” eller ”Handgjort” för att beskriva produktsortimentet. "Svensktillverkad" tycks också vara ett gångbart ord för tillverkaren. Det är bara det att ordet inte har så mycket med själva innehållet att göra. Till exempel så kommer ändå kemikalierna oftast från andra delar av världen.

Ekologisk hudvård innehåller ofta oleokemikalier som ju varken är ekologiska eller naturliga och för att sälja mer kan man tricksa till det med små ordlekar som ”… baserade på ekologiska växtextrakter och 100 % naturliga ingredienser” eller "100 % vegetabiliskt ursprung", vilket ju inte alls behöver betyder att innehållet är helt och hållet ekologiskt. Växtextrakt kan exempelvis vara uppblandat med andra kemikalier och dessutom vara konserverat. Att en produkt innehåller 100 % naturliga ingredienser kan till exempel också innebära kemikalier från petroleum, därför att råolja också är 100 % naturligt. Det där 100 %-iga påståendet är minst sagt lurigt.

Sen kan man förstås använda sig av det som kallas för negativ märkning, det vill säga att man talar om för oss konsumenter att produkterna inte innehåller ett specifikt ämne, även om ämnet ifråga inte alls skulle kunna användas i en produkt som som går under begreppet ekologisk eller ens naturlig. Då kan det till exempel se ut så här: ”innehåller ingen sodium lauryl sulfate”, "... använder inte mineraloljor" eller "innehåller inte parabener". På så vis ger man ett intryck av renhet och äkthet.

Ofta ser man orden ”innehåller”, ”framställd av”, "baserat på" eller ”utvunnet ur” följt av namnet på grödan/örtens/fruktens/plantans namn. Det är bara det att när ett ämne är helt förändrat så heter det inte längre olivolja, palmolja, sheasmör, bivax eller tång. Det är med med andra ord så att man med dessa fraser försöker ge produkterna en naturligare touch. Emellertid betyder det inte att produkterna är fria från raffinerade kemikalier.

Relaterat innehåll från bloggen