Fairtrademärkta hudvårdsprodukter

Med anledning av att det i lördags var World Fair Trade Day tänkte jag att det vore intressant att kika på innehållet i några av de hudvårdsprodukter som marknadsförs som Fairtrade.  Men först vill jag säga att en vara som är Fairtrademärkt gör skillnad här i världen, för tänk så många människor världen över som jobbar under usla förhållanden! Med det sagt, så känns det lite egendomligt att hudvårdsprodukter som är Fairtrademärkta även innehåller kemikalier med ursprung råolja. Några exempel på  kemikalier med sådant ursprung är PEG-100 Stearate (fungerar rengörande), Sodium Laureth Sulfate (tensid) samt Caprylyl Glycol (mjukgörande och fuktighetsbevarande).

Varför, om man nu väljer att marknadsföra en produkt som Fairtrade, i hela världen vill man då använda kemikalier som är tillverkade av en ändlig produkt så som råolja? Varför inte istället använda kemikalier som är tillverkade av växtoljor? Jag menar att det är 2015 och många stora kemikalieproducenter berömmer sig själv för att de lyckas frångå råmaterial som råolja. Så varför glömmer då företag som CCS, Kicks och Fair Squared bort miljöaspekten när de tillverkar sina Fairtrademärkta hudvårdsprodukter? Och kanske ännu viktigare, hur kan organisationer som Fairtrade bortse från miljöaspekten när de godkänner produkterna?

Självklart måste man sälja om man har ett företag och det är det ingen som säger emot. Problemet uppstår när man vinklar allt till sin fördel, speciellt när man marknadsför sina produkter.  Man kan till exempel använda sig av så kallad negativ märkning. Det handlar då om att man i marknadsföringssyfte nämner andra kemikalier som man inte använder, t ex parabener. Alternativt väljer man att i sin marknadsföring nämna enbart de ämnen som är certifierade, så som sockret i CCS’ produkt och olivoljan i Fair Squared och i Kicks produkter. Många företag skriver ut hur många procent av något certifierat ämne som deras produkt innehåller. Sen är det ju bevisligen även en fördel om hela produkten bär någon form av certifiering, oavsett om den bara innehåller 5 procent av ett certifierat ämne. I det här fallet olivoljan i Kicks produkt.

Jag tycker att det här handlar om vilseledande marknadsföring och i synnerhet när man har döpt en produkt till ”Shower oil” så som CCS väljer att göra och den även visar sig innehålla en del tensider. Det är ju lätt hänt att vi konsumenter tror att det handlar om en ren olja och inte en flytande tvål.

Fair Squared handkräm naturell

Oliva by CCS Earth Shower oil

Skin Treat Virgin Olive Oil Body Lotion

Dela

Kommentera